טיפול באומנות
זהו כלי טיפולי בעל עוצמה רבה, שקיים כבר כמאה שנה. הוא מהווה חלק מטיפול בהבעה ויצירה ומתבסס על תיאוריות פסיכולוגיות ומחקרים, שקושרים בין האינטלקט לביטוי האומנותי המעשי.
הטיפול מתבצע במגוון כלים, כגון: ציור, רישום, שולחן חול, פיסול, אומנות פלסטית, פסיכודרמה, תנועה, כתיבה, מוזיקה ותיאטרון בובות.

טיפול באומנות בשיטת נוביצקי
שיטה בינלאומית מצליחה לטפל ולאמן באמצעות אמנות מרכז נוביצקי נחשב לחלוץ בתחום לימודי הטיפול באמצעות אמנות. האמנות ככלי מעניקה הזדמנות להגיע לתובנות ולדיאלוג פנימי פתוח ונטול עכבות או תיווכים של מנגנוני ההגנה. קורס טיפול בשיטת נוביצקי באמצעות אמנות נועד להעצים את המטופל, ולהעניק לו מקום מיוחד שבו הוא יכול להתפתח ולשגשג ולא פחות חשוב מכך – ביטוי אישי, מנטאלי ונפשי.
שאלה: האם טיפול בשיטת נוביצקי באמצעות אמנות מתאים רק לאמנים?
בוודאי שלא. לא חייבים להיות ציירים, מעצבים או פסלים מוכשרים בשביל להתנסות בסוג כזה של טיפול ולהצליח. המטרה בטיפול באמנות היא לא ליצור יצירת מופת אמנותית כי אם לחקור ולהכיר את האני הפנימי שלנו, ובעזרת טכניקות הבעה אמנותיות שונות לצמוח, לגדול, לקבל שינויים ולחולל אותם. מתאים לטיפול קבוצתי וכן לטיפול אישי וניתן ליישמו בכל גיל.

פסיכותרפיה אינטגרטיבית יצירתית בגישת CBT
עולמנו משלב באופן יומיומי ותמידי עולמות תוכן שונים שמקיימים ביניהם אינטגרציה. מתוך כך נוצר צורך ועוצמה רבה בטיפול האינטגרטיבי יצירתי. אומנותיות ויצירתיות מכילות תפיסות אינטגרטיביות עמוקות בנפש האדם. בימינו על המטפל להיות בעל כלים מתאימים לטיפול בהתאם לאוכלוסיות, גילאים, מגזרים, מגדרים וכו'.

גישה פנומנולוגיה
תיאוריה בפסיכולוגיה, המדגישה את חשיבות החוויה האישית של האדם. איך האדם מפרש ותופס, מבחינה אישית וסובייקטיבית, את העולם. לפי גישה זו, כל אדם הוא ייחודי בפני עצמו ויש להתמקד בהבנתו ובתפיסתו הייחודית את התנסויותיו וחוויותיו בעולם.

טיפול בשולחן מים
טיפול במשחק במים הינו שיטה ייחודית אשר פותחה כטיפול אינטגרטיבי באומנויות ומשחק, גישה זו משתמשת במים כמדיום מרכזי להבעה יצירה וריפוי.
"כל בני האדם בעולם מכילים בגופם 70% מים ומה ששונה בין בני האדם זו רק "האריזה". מה שהופך אותנו למי שאנחנו אלו הם הזיכרונות והדמיון היוצר -הם מהווים גם את הכוחות שלנו, אך גם את המכשולים שלנו, באמצעותם ניתן לרפא את האנושות" (יעל ליבנה).

מיינדפולנס
קשיבות – מודעות מכבדת ונטולת שיפוט. זהו תהליך פסיכולוגי של הבאת תשומת הלב באופן מכוון ובלתי שיפוטי לחוויות שמתרחשות כאן ועכשיו, תוך קבלתן.
הקשיבות התפתחה כשיטה טיפולית החל משנות ה-70 ע"י פרופסור ג'ון קבט-זין וממשיכי דרכו, שהתבססו על עקרונות מדיטציה ובודהיזם.
השיטה מאפשרת להכרת תבניות תגובה אוטומטיות ומפתחת מודעות ויכולות בחירה. האימון והתרגול במיינדפולנס מאפשר את היכולת להיות במקום ובמצב שבו אנו נמצאים ברגע הנוכחי, התבוננות במצבי תודעה שונים והפחתת שליטה, ויוצר שינוי במערכת היחסים שלנו עם הסבל האנושי.
התרפיה הדיאלקטית ההתנהגותית, מאפשרת לאדם לאמן עצמו בכישורים שיועילו בהגברת הקשיבות והם: להביט (להיות מודע לרגשות ולמחשבות שלך), לתאר (להיות מסוגל להגדיר במילים את המצב הרגשי שבו אתה נמצא, לעצמך ולאחרים), להשתתף (היכולת להיות מרוכז ונלהב באותה פעילות שאתה עוסק בה ברגע נתון בהווה), לא להיות שיפוטי (לבצע פעולה בלי לתייג אותה כטובה או כרעה, כראויה או כלא ראויה) ולהתמקד בדבר אחד בלבד (פעילות אחת בזמן נתון).

האם מיינדפולנס תורם בטיפול לכאב כרוני,
מחקרים מצביעים על כך שלחולים מסוימים, הסובלים מכאב כרוני, טכניקה זו עשויה להיות יעילה ביותר. מחקר שפורסם ב-2019, בכתב העת BMJ , הראה כי טיפול קבוצתי במיינדפולנס, היווה חלופה קלינית מבטיחה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי וכי התרגול בו מסייע בהקלת תסמינים פסיכולוגיים ופיזיים של כאב כרוני.
עקרונות הטיפול הנפשי בכאב ובמחלות כרוניות נמצא בפסיכולוגיה הרפואית ומשלב תמיכה, טיפול רגשי, ייעוץ ממוקד, טיפול התנהגותי וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי.
מטפל CBT שמתמודד עם כאב כרוני אצל מטופל
עובד בשיתוף עם צוות רפואי ע"י אבחון הקשיים ומשימות התנהגותיות, כמו הליכה עם מאמץ מובנה. ניתנת גם תשומת לב לסדר יום קבוע ושעות שינה מספיקות.
(מתוך הפסיכולוגיה של כאב כרוני ומחלה כרונית. כתבו- סמדר שטינברג ושייקו ברנדווין)

הנחיית קבוצות / קבוצות תמיכה
בקבוצת תמיכה מתמודדים, כל החברים בה, עם בעיה או קושי משותפים. כמו: מחלה, התמכרות, אבל ועוד. קבוצה זו נפגשת באופן קבוע לצורך תמיכה הדדית.
האדם נחשב "חיה חברתית" ומעורב כל חייו במערכות בינאישיות, במסגרות שונות. קבוצת התמיכה הראשונית המספקת ביטחון פיזי ונפשי היא המשפחה. אחר-כך יפתח האדם בהמשך חייו, קשרים חברתיים נוספים עם יחידים וקבוצות.
התמיכה החברתית מעניקה לאדם יכולת להתמודד בהצלחה עם קשיים ומצוקות. היא מהווה משאב משמעותי להתגברות על קשיים רגשיים מתוך ההרגשה שאינו לבד ויש לו על מי לסמוך ולהישען.
גישה שמשותפת לשיטות פסיכולוגיות רבות, טוענת כי להבנייה הקוגניטיבית של עולמו של הפרט יש תפקיד מרכזי ביכולתו להתמודד עם קשיים. גישה זו היא הבסיס לטכניקה "קבוצות תמיכה", "קבוצות לעזרה עצמית", ו"קבוצות לסיוע הדדי", שהחלה בשנות
ה-80.

מחלה כרונית
מחלה שנמשכת לאורך זמן, שנים ולעיתים כל החיים. במצב כרוני של כאב, מערכת הכאב הגופנית נמצאת תמיד במתח גבוה.
מידת החומרה של מחלות כרוניות משתנה מאדם לאדם ובתקופות שונות. בקצה אחד יש מחלות כרוניות מתונות, המצריכות רק טיפול ומעקב ומאפשרות חיים ללא סבל מגביל ואילו בקצה השני, יש מחלות כרוניות קשות ומסוכנות וטיפול יעיל בכאב המתמשך, חייב לכלול התערבות רפואית ולא רק פסיכותרפיה.

כאב כרוני
משפיע באופן מכריע על אורח חיים. כמו: קושי להגיע לעבודה או ריתוק מלא למיטה לאורך ימים ושבועות רבים. במצב זה האדם עלול להימנע מפעילויות חברתיות ולסבול מירידה במצב הרוח – מתח ולחץ נפשי, עצבנות, תסכול, התקפי זעם ואף דיכאון קליני.
הכאב הכרוני מתבטא גם בפגיעה משמעותית באיכות השינה, ברמות אנרגיה נמוכות, בשחיקה ותשישות נפשית ועוד.
השפעות אלו עלולות לפגוע לא רק בשגרת החיים אלא גם באיכות החיים שלו ושל הקרובים לו, האוהבים והמטפלים בו.
מחלה כרונית, כיוון שאינה זמנית, יכולה להשפיע מאוד על חייו של האדם ותהליך העיבוד וההתמודדות הנפשית עימה שונה.

טיפול עוזר בהתמודדות עם כאב
יעוץ מקצועי ובמידת הצורך טיפול נפשי, יאפשר לאדם לגייס את מירב כוחותיו הנפשיים להתמודדות.
הטיפול הנפשי יכול להשיב לאדם את הרצון לחיים, ללמדו שיגרה וטכניקות התמודדות ישימות ולסייע בקשיים הרגשיים שאיתם הוא מתמודד – חרדה, דיכאון, פחדים ולחצים.
לעיתים הופכת המחלה למרכז חייו של האדם והטיפול הנפשי עוזר לו לשמור על זהותו, להיאחז במשמעות ולקבל את מצבו כחלק אינטגרלי מהחיים. התמקדות בצדדים האופטימיים הרבים שקיימים וחיים עם קבלה ושינוי עם הצדדים הפחות חיוביים ומציאת דברים חדשים, במקום אלו שויתר עליהם, שכלל לא חשב.

טיפול CBT בכאבים כרוניים
במאמר שהתפרסם לאחרונה, בכתב העת לפרקטיקה פסיכיאטרית, הטיפול מעניק דרכי התמודדות יעילות עם כאב כרוני ומהווה חלופה לטיפול בחומרים אופיאטים (משככי כאבים) או כטיפול מקביל לתרופות.
מטרת הטיפול היא לעזור לחולים לשנות את דרך החשיבה שלהם ולהתמודד עם הכאב, תוך הבנה שהכאב מהווה גורם שמעצים לחץ ודחק והם יכולים להתרגל אליו ולהתמודד עמו.
הטכניקות שהטיפול מציע כוללות : טכניקות הרפיה, פעילויות נעימות, הבניה מחדש של חשיבה ותרגילים מונחים.
(מתוך הפסיכולוגיה של כאב כרוני ומחלה כרונית – כתבו סמדר שטינברג ושייקו ברנדווין).